شروع ثبت نام کلاسهای آنلاین ترم خرداد
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه
اطلاعاتی جامع درباره زندگی در استرالیا

اطلاعاتی جامع درباره زندگی در استرالیا

اطلاعاتی جامع درباره زندگی در استرالیا

تاریخچه

استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیا پس از روسیه٬ کانادا٬ چین ٬ ایالات متحده و برزیل است با وجود این جمعیت آن زیاد نیست. استرالیا تنها کشوری است که یک قاره کامل را پوشش می دهد و این سرزمین بزرگترین جزیره دنیا می باشد. بیش از ۷۵ درصد تولیدات کشاورزِی و دامی این کشور به تمامی دنیا صادر می شود این در حالی است که استرالیا جزو کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا محسوب می شود. این کشور شامل شش ایالت مختلف است که بزرگترین آن ایالت استرالیای غربی است که مساحت آن دوبرابر ایران و به اندازه اروپای غربی است. استرالیا دارای تنوع شکلهای مختلف زندگی است که در هیچ جای جهان دیده نمی شود. استرالیا همانند کانادا بر اساس سیستم اداری بریتانیا شکل گرفته است، با این حال شکل زندگی در این کشور منحصر بفرد است. استرالیا متشکل از مردم بومی و مهاجرین از کشورهای مختلف دنیا می باشد. هر کسی از هر کشوری با هر نژاد یا مذهب می تواند به این کشور مهاجرت نماید فقط می بایست شرایط لازم جهت ورود را داشته باشد.

جغرافیا

استرالیا ۵۰ درصد بزرگتر از اروپاست، اما تراکم جمعیتش کمترین درصد جهان را دارد. از لحاظ متنوع بودن آب و هوا، وجود حیوانات دیدنی، گونه های مختلف و محیط زیست مقام چهاردهم را در کشورهای مختلف داراست. مرکز این سرزمین پست و اطراف آن مرتفع است، در قسمت پست مرکزی دریاچه ای به نام دریاچه تورنس قرار دارد و در ساحل شرقی آن سلسله جبالی قرار دارد که ان را سلسله جبال آلپ می نامند. گفتنی است بلندترین قله آن ۳۲۴۱ متر ارتفاع دارد. آب و هوای استرالیا نواحی بسیار حاصلخیزی دارد که نقش موثری در تغذیه دنیا را داراست. قسمت مرکزی آن خشک و سوزان و قسمت شرق و جنوب شرقی مرطوب و معتدل است. استرالیایی ها بیش از ۳۰۰۰ ساعت در سال آفتاب می بینند. محصول استرالیا نیشکر٬ پنبه ٬ غلات ٬ گوشت گاو ٬ پشم گوسفند و گوشت شتر مرغ است. رودخانه های مهم آن، دارلینگ و مورای است که به یکدیگر متصل شده اند. می توان شهرهای بزرگ آن را ملبورن، سیدنی ٬ آدلاید، پرت ٬ بندرداروین و بریسبین نام برد. یولورو یک تخته سنگی به بلندی ۳/۶ و به عرض ۲ و به قطر ۹/۴ کیلومتر می باشد که یکی از زیباترین و منحصربه فردترین سنگ های استرالیا و جهان است. این سنگ بر اثر تابش خورشید تغییر رنگ می دهد، یعنی رنگ آن در سحرگاه با هنگام ظهر متفاوت است. استرالیا سواحل بسیاری دارد و در سواحل آن سنگ های تزیینی بسیار زیبایی یافت می شود که بسیار ارزشمندهستند. برای مثال در استرالیای جنوبی، در کوبرپدی سنگ های تزیینی به وفور یافت می شود، علاوه بر سنگ های تزیینی با ارزش ٬ در استرالیا طلا نیز یافت می شود . کلگری در استرالیای غربی، معدنی از طلاست. در واقع استرالیا بزرگترین تولید کننده طلا در جهان می باشد. در ضمن بلند ترین راه آهن جهان واقع در تقاطع نالاربورپلین است که از نارینا در استرالیای غربی تا نزدیک واتسون دراسترالیای جنوبی کشیده شده است. در استرالیا جاده ها وبزرگراه های طویلی نیز وجود دارد. کیفیت زندگی ساکنین استرالیا بعنوان بهترین در دنیا است. فصل‌های استرالیا بر خلاف فصول نیمکره شمالی است. در ماه ژوئیه که از ماههای زمستانی آن (ماه می تا اکتبر) می‌باشد سرتاسر کشور از پایین ترین دما برخوردار است. مناطق کوهستانی با متوسطِ دمای (۵+ تا ۵-) درجه سانتیگراد سردترین نقاط استرالیا هستند در حالی که مناطق گرمسیری آن متوسطِ دمایی بین (۵ تا ۳۰) درجه سانتیگراد را نشان می‌دهند. در نیمی از سال (نوامبر تا آوریل) مناطق جنوبی استرالیا بالاترین متوسط دما را در ژانویه و فوریه دارند در صورتی که دسامبر گرمترین ماه تابستانی در شمال استرالیاست. شاید کمتر کسی پیش از مهاجرت، اهمیتی برای نقش شرایط جغرافیایی و آب و هوا بر سرنوشت زندگی اش در استرالیا قائل باشد،‌ اما آنطور که برخی از مهاجران می گویند در ماهها و حتی سالهای اولیه، آب و هوا نقش بسیار مهمی بر زندگی آنها داشته است.

جمعیت

جمعیت کلی استرالیا حدود ۲۲ میلیون نفر می باشد و مساحت کلی آن حدود ۷٫۷ میلیون کیلومتر مربع است. طبق آمار سال۲۰۰۲ استرالیا از نظر جمعیت، چهل و ششمین کشور جهان می باشد تراکم جمعیت ۹/۱نفر درکیلومتر مربع می باشد و ۸۶%مردم کشور ساکن شهرها می باشند پرجمعیت ترین شهراسترالیا ،سیدنی با۳۲۷,۰۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۱% جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد، از جمله دیگرشهرهای پرجمعیت استرالیا میتوان از ملبورن ،بریزبین(بریسبان)، آدلاید، پرت و هوبارت نام برد. به لحاظ توزیع سنی، ۴/۲۸ جمعیت را افراد کمتر از رده سنی ۱۴سال، ۲/۵۹% را افراد ۱۵ تا ۵۹ سال و ۴/۱۲% جمعیت را افراد بالاتر از۶۰ سال تشکیل داده و متوسط عمر مردان ۶۳/۶۷سال و زنان ۱۵/۷۴ سال است. نرخ تولد۱/۱۶در هزار و میزان مرگ و میر۷/۷درهزار و رشد جمعیت ۸۴%است. میزان مرگ و میر کودکان نیز ۱۴نفر درهرهزار نوزاد می باشد. ۷% جمعیت کشور را انگلیسی ها و ۵/۱% را بومیان تشکیل می دهند. اکثریت شهروندان استرالیایی مسیحی (۳۶%انگلیکان،۳۱%کاتولیک، ۲۵% پروتستان و ارتدکس و غیره) می باشند . علت اصلی مهاجرت, آب و هوای مناسب استرالیا است؛ با این همه، علاوه بر اروپاییها درصد بالایی ازجمعیت کشور را ملیت های دیگرتشکیل می دهند (حضورملیتهای مختلف باعث ایجاد نژادهای زنده, شاداب و آمیختگی فرهنگی شده است. اشکال یا مزیت استرالیا این است که کشورجدیدی است واروپایی ها در۲۰۰ سال اخیر در این کشورسکنی گزیده اند. درحال حاضر استرالیا کشوری مطلوب جهت زندگی است و بنابراین دولت احساس می کند که می تواند تعداد بیشتری مهاجر انتخاب کند. به عنوان پی آمد سیاست های فشرده مهاجرت, روش های مهاجرت استرالیا نسبتا پیچیده است و مهاجرت به استرالیا وقت گیرتر و گران تر از مهاجرت به اروپا است (روشهای مهاجرت به استرالیا خیلی شبیه روش های مهاجرت به آمریکای شمالی است). تعداد عظیمی از شهروندان انگلیسی هر ساله به خاطر آب و هوا, چشم اندازهای شغلی و مسکن ارزان تر, به استرالیا مهاجرت می کنند. جمعیت نسبتا کم استرالیا و منابع عظیم طبیعی درگذشته، به این معنی بوده است که استرالیایی ها ازدستمزدهای بهتر, هزینه زندگی پایین تر و روش زندگی بالاتری نسبت به همنوعان خود درکشورهای توسعه یافته دیگر برخوردارند

زبان

اولین سدی که در پیش روی یک مهاجر غیر انگلیسی زبان در استرالیا وجود دارد، آگاهی یافتن از کلیه قوانینی است که باید در زندگی روزمره التزام و پایبندی خود را به آن نشان دهد،‌ در غیر این صورت هرگز با دیگر اقشار جامعه همگون نخواهد شد. بهمین خاطر برای آگاهی یافتن از قوانین استرالیا، دانستن زبان انگلیسی از واجبات است و کمک شایانی در ادغام فرد در جامعه جدید خود می نماید. دانستن زبان انگلیسی عملا شاه کلید ورود به تمامی ارکان جامعه در استرالیاست. دولت استرالیا فهرست کاملی از کارهایی که مهاجران تازه وارد باید به انجام رسانند منتشر کرده، اما در حقیقت به دلیل اینکه انجام هر یک از این کارها نیاز به دانش زبان در آن حوزه خاص دارد عمل کردن به این فهرست چالش های بسیاری برای مهاجرین به همراه دارد. افتتاح حساب بانکی، گرفتن شماره بیمه مالیاتی، ثبت نام در طرح های درمانی، اجاره مسکن و … از جمله کارهایی است که مهاجر باید در بدو ورود خود اقدام نماید.

دستور و واژگان

زبان، مجموعه ایست از واژگان و دستور زبان، یعنی دستور مربوط به چگونگی استفاده از واژگان. مثلا در زبان انگلیسی، فاعل، فعل و مفعول به ترتیب اجزای تشکیل دهنده یک جمله هستند. زبان بومیان استرالیا، مانند زبان یونانی و لاتین، دارای دستورزبان بسیار پیچیده و هزاران واژه است. بدین ترتیب، برخلاف برخی، زبان بومیان استرالیا، زبانی بدوی نیست. درزبان بومیان استرالیایی نه تنها افعال بلکه اسامی نیزدارای پسوندهای مختلف میباشند. بطورمثال، اسامی که فاعل جمله هستند دارای پسوند ویژه ای بوده که نمایانگر آنست که اسم مورد نظر، فاعل جمله می باشد و اسامی که نقش مفعول جمله را بعهده دارند، بدون پسوند بکار برده می شوند . برخی از واژگان، در همه زبانهای بومی استرالیا، مشابه و مشترک هستند. برخی از این واژگان، نام هایی هستند ازقبیل jina به معنی پا و mala یا mara به مفهوم دست و mayi بمعنای غذای گیاهی، و افعالی چون pu بمعنای به هدف خوردن و به هدف زدن وka بمعنی حمل کردن و nya یعنی دیدن . این تشابه بین زبان های مختلف، در مورد برخی از قواعد دستوری مربوط به این زبان ها نیز صادق می باشد. در بسیاری از زبانهای بومی، بطور نمونه lu- و در برخی دیگر از این زبان ها ngku- پسوند نام هاییست که نقش فاعل را در جمله بعهده می گیرند. همان گونه که اغلب زبانهای متداول، از اروپا گرفته تا شمال هندوستان، مثل زبانهای انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، یونانی، روسی و فارسی و هندی و غیره … ریشه از زبان هندو- اروپایی گرفته اند، زبانشناسان براین باورند که تمام زبان های بومی استرالیا، ریشه از یک زبان بومی گرفته که درنواحی میانی سواحل شمالی استرالیا و در حوالی شهرDarwin رایج بوده است.

زندگی در استرالیا

طبیعت تماشایی استرالیا٬ محیط چند ملیتی٬ مردم مهربان و ترکیب آب و هوا و نحوه زندگی٬ آن را به یکی از بهترین مکانهای توریستی دنیا تبدیل کرده است. محیط منحصر به فرد استرالیا دارای گیاهان٬ حیوانات و پرنده های محلی بسیاری است که هیج جای دیگری در دنیا وجود ندارد. آب و هوای اکثر شهرهای استرالیا حالت مدیترانه ای دارند طوری که در استرالیا دمای هوا زیر صفر درجه نمی رسد. بارش باران در اکثر فصول وجود دارد و برف تنها در برخی از مناطق آن هم در ارتفاعات و به اندازه خیلی کم مشاهده می شود. این امر باعث می شود تا بسیاری از مردم دنیا جهت فرار از زمستان سرد کشورهای خود (مخصوصا کشورهای نیمکره شمالی) به استرالیا بیایند و تعطیلات خود را در کنار سواحل زیبای استرالیا سپری نمایند.

جنبه های مثبت زندگی

کشور استرالیا دارای آب و هوای گرم و آفتابی است؛ آفتاب از نظر روان شناسان به انسان احساس آزادی می دهد .نرخ دستمزدها در استرالیا بالا است . شرایط کار در استرالیا بهتر از کشورهای اروپایی است . قیمت های زمین و ملک پایین تر از کشورهای اروپایی است .استرالیا رهبر علمی جهان بخصوص در پزشکی و صنایع تکنولوژی است . کشور استرالیا به خاطر ملیت های مختلف از تنوع فرهنگی برخوردار است . دسترسی بهتر به میوه و سبزیجات با قیمت پایین تر.

کار

در حال حاضر استرالیا بعلت رشد اقتصادی بی نظیر خود در سالهای اخیر دارای شرایط کاری بسیار خوبی می باشد. بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری در استرالیا در سال ۲۰۰۶ به ۴ درصد رسیده است که این در ۲۳ سال اخیر بی سابقه بوده است. البته بازار کار برای برخی از رشته های تخصصی بهتر از سایرین می باشد(MODL) و این با توجه به نیازهای روزمره استرالیا تعیین می شود. اکثر کسانی که می خواهند به استرالیا بیایند اولین نگرانیشان مسئله کار است. باید خاطر نشان شد که با توجه به بازار کار خوبی که وجود دارد شما خواهید توانست کار مورد نظر خود را بیابید اما چندین فاکتور در طول زمان جستجو و انتظار شما موثر است. اولین و مهمترین فاکتور تسلط شما به زبان انگلیسی و آشنایی شما به لهجه محلی استرالیا می باشد. هر چقدر تسلط شما به زبان بیشتر باشد شما سریعتر می توانید اطلاعات و دانش خود را به کارفرما نشان دهید و توانایی های و شرح حال خود را بیان کنید. به عبارت دیگر بسیاری از کارفرماها می خواهند که کارمندی را انتخاب نمایید که راحت تر در محیط کار با بقیه همکاران ارتباط برقرار کند. معمولا سفارش ما اینست که برای دوران بیکاری خود به مقدار کافی پول به همراه داشته باشید تا بتوانید خود و خانواده را پشتیبانی کنید. دومین عامل مهم برای یافتن کار اینست که شما دارای سوابق کاری مرتبط با رشته خود باشید. لزومی ندارد که این سوابق حتما در استرالیا باشد. شما بایستی سوابق کاری خود را در رزومه خود بصورت دقیق و واضح ذکر نمایید. به عبارت دیگر داشتن یک رزومه کامل و خوب به شما کمک خواهد کرد که سریعتر کار پیدا نمایید. البته تنوع کار در استرالیا خیلی زیاد است و شما اگر تمایل داشته باشید می توانید برای شروع در کار های غیر مرتبط با رشته خود مشغول بکار شوید و بعد از یافتن کار مورد نظر خود٬ تغییر کار دهید. حداقل نرخ پرداختی برای یک کار ۱۰ دلار در هر ساعت می باشد که این مبلغ برای پرداخت هزینه های زندگی کافی است. برای یافتن کار شما می توانید به وب سایتهای کاریابی مراجعه نمایید. همچنین شما می توانید در روزنامه های هفته ای جستجو نمایید. همچنین بسیاری از شرکتها و ادارات دارای وب سایتهای شخصی خود می باشند که مشاغل مورد نیاز را در آن لیست می کنند. اولین قدم برای گرفتن کار آماده کردن رزومه است و سپس شما بایستی برای کار های مختلف رزومه خود را ارسال نمایید. در صورتی که رزومه شما با شرایط کاری مورد نظر کارفرما یکی باشد با شما تماس خواهند گرفت تا برای مصاحبه قرار ملاقاتی تنظیم گردد. هرچه زبان را روانتر صحبت کنید احتمال یافتن کار مناسب تری دارید.در مجموع کار فراوان است فقط اندکی دوندگی میخواهد.

اقتصاد

استرالیا دارای اقتصاد بسیار شکوفا در سالهای اخیر در دنیا بوده است. سرعت رشد اقتصادی بسیار بالا و نرخ بهره پایین، از جمله مسایل قابل توجه در این کشور بوده است. استرالیا دارای سطح استاندارد زندگی بسیار بالایی است. سرمایه گذاریهای بسیاری در بخشهای زیربنایی مانند آموزش ٬ سلامتی و حمل و نقل کرده است. استرالیا دارای یکی از پایدارترین اقتصادهای جهان است که نرخ سرمایه گذاری را در این کشور افزایش داده است. این کشور دارای بهترین تکنولوژی کشاورزی و دامپروری است طوری که یکی از بزرگترین صادر کننده های این محصولات به جهان می باشد. این کشور در راستای صنعت، ساخت و تولید نیز گامهای بسیار خوبی برداشته است و هدف کلی، راه اندازی کمپانی های بزرگ بر اساس تکنولوژیهای جدید و سرمایه گذاری روی بخش تحقیقات را دارد. در حال حاضر استرالیا دارای معادن بزرگی می باشد که در نوع خود جزو پیشرفته ترین معادن دنیا می باشند. زبان اصلی این کشور انگلیسی است و بیش از ۴٫۱ میلیون نفر از مردم دو زبانه هستند. هزینه اجاره خانه: اجاره خانه در استرالیا بصورت دو هفته ای پرداخت می شود. خانه ها در استرالیا شامل یونیت یا آپارتمان و ویلا / هاوس می باشد. اجاره خانه به عوامل مختلفی همچون موقعیت واحد در شهر٬ تعداد خواب و نوع واحد بستگی دارد. بطور کلی خانه ها یا بصورت استودیو (بدون اتاق خواب) هستند که اجاره پایین تری دارد و یا دارای یک یا چند اتاق خواب می باشند. همچنین برخی از خانه های با تعداد خواب زیاد بصورت اشتراکی اجاره داده می شوند، در اینصورت فرد می تواند از یک اتاق خواب به همراه بقیه امکانات آن خانه بصورت اشتراکی استفاده کند. این مدل اشتراکی بیشتر برای دانشجویانی است که نمی خواهند هزینه زیادی داشته باشند. بطور متوسط شما می توانید خانه مورد نظر خود را با ۱۵۰ دلار تا ۳۰۰ دلار در هفته اجاره نمایید. همانطور که گفته شد رقم اجاره بستگی به شرایط و موقعیت خانه دارد. هزینه خوراک: بطور متوسط هزینه غذایی در یک هفته برای یک زوج بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار می باشد. در استرالیا فروشگاههای زنجیره ای بسیار است و شما می توانید از اجناس مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید. برخی از این فروشگاههای عبارتست از Woolworth و Coles هزینه وسیله نقلیه : در استرالیا وضعیت وسایل نقلیه عمومی خوب است و شما می توانید برای رفت و آمد از آن استفاده نمایید. وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس ٬ قطار شهری و تاکسی می باشد. در صورتی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید بایستی بلیط تهیه کنید که اینکار توسط دستگاههای صدور بلیط در مکان ایستگاه های اتوبوس یا قطار انجام می شود. معمولا بلیط های صادر شده دارای مدت زمان اعتبار می باشد مثلا برای چند ساعت و شما می توانید در این بازه زمانی از همان بلیط استفاده نمایید. بطور متوسط هزینه بلیط اتوبوس و قطار شهری بین ۱ دلار و بیست سنت تا ۳ دلار متغیر است بسته به مسیری که می خواهید بروید. اما چنانچه می خواهید از ماشین شخصی خود استفاده نمایید بایستی توجه داشته باشید که مخارج ماشین شامل بنزین ٬ هزینه سرویس ماشین ٬ هزینه بیمه و هزینه رجیستر کردن می باشد که هر سال بایستی این هزینه را پرداخت نمایید. بطور متوسط یک ماشین برای شما بین ۵۰ تا ۸۰ دلار در هفته هزینه دارد. هزینه آب / برق / گاز / تلفن : در استرالیا بایستی هزینه برق ٬ گاز و تلفن را پرداخت نمایید. البته هزینه آب بسیار پایین است. معمولا هزینه ها هر دو ماه یکبار بصورت قبض برای شما ارسال می گردد. برخی از خانه ها دارای گاز نیستد و تمامی وسایل با برق کار می کند. بطور متوسط شما در ماه ۶۰ تا ۹۰ دلار هزینه برق دارید و به همین میزان نیز مصرف گاز. سیستم تلفن دارای هزینه اجاره ماهیانه ۳۰ دلار است و علاوه بر آن شما بایستی برای هر اتصال تلفن مبلغ ۲۰ سنت بپردازید.
مقالات مرتبط
1 نظر
مهسا

استرالیا واقعا عالیه . اما سایت های کمی هستن ک اطلاعات درست و کافی ای داشته باشن . سایت شما خیلی عالی بود ولی ای کاش در مورد رشته های تحصیلی در استرالیا هم مطلب میذاشتین.

نظرات بسته شده‌اند.