آیفون SE بدون قرعه‌کشی + بورسیه کامل آفرینش + ۳ کارگاه آنلاین رایگان
مهاجرت به سوئد , چگونه و چرا به سوئد مهاجرت کنیم

مهاجرت به سوئد , چگونه و چرا به سوئد مهاجرت کنیم

مهاجرت به سوئد , چگونه و چرا به سوئد مهاجرت کنیم

سوئد کشوری ثروتمند، صنعتی و مرفه در دنیا است. بر طبق گزارشهای اخیر از اداره آمار اتحادیه اروپا، کشور سوئد در صدر فهرست کشور‌هایی‌ که بیشترین درصد پذیرش درخواست شهروندی، را دارند قرار گرفته است. شرکتهایی چون ولوو، اریکسون، اسکانسا، اسکانیا، ساب، ایکیا و … از شرکتهای بزرگ سوئد هستند، همچنین صنعت چوب و سنگ آهن سوئد یکی‌ از بزرگترین و مهمترین منابع طبیعی و اقتصادی دنیا محسوب میشود. به علت سیستم اجتماعی موفق و کار آمد در کشور سوئد، تعداد مهاجرانی که به علل مختلف و از راه‌های متفاوت به این کشور آمده اند رشد زیادی داشته است. از متداول‌ترین راه‌های وارد شدن به سوئد، پناهندگی اجتماعی و سیاسی، مهاجرت از طریقه کار یابی‌ و تحصیلی‌ می‌‌باشد. از رایج‌ترین و متداول‌ترین راههای مهاجرت یا سفر از ایران به کشور سوئد می‌توان به راههای زیر اشاره کرد:
  1. سفر موقت توریستی برای بازدید اقوام و آشنایان
  2.  مهاجرت دانشجویی
  3.  مهاجرت شغلی‌
  4.  سفر موقت تجاری، برای شرکت در کنفرانس یا انجام امور بازرگانی
  5.  سفر موقت پزشکی‌ برای انجام امور درمانی و پزشکی‌
  یکی از راه های مهاجرت به سوئد، مهاجرت از طریق دانشجویی میباشد. دانشگاههای سوئد در مقاطع تحصیلی از دانشجویان بین المللی نیز ثبت نام به عمل می آورند. با مراجعه به سایت های دانشگاهها میتوان اطلاعات مربوط به رشته های تحصیلی که در مقاطع مختلف تدریس میشوند را بدست آورد. (در مقالات بعدی به معرفی مهمترین دانشگاه های سوئد خواهیم پرداخت.) دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو شرایطی دارند که میبایست بعد از پیدا کردن رشته مورد علاقه خود در دانشگاه مورد نظرتان به این شرایط توجه کرده و به بررسی آنها بپردازید که آیا شرایط ورودی را دارید ؟! یکی از شرایط ورود به دانشگاه دارا بودن مدرک زبان میباشد. این مدرک میبایست بین المللی باشد مانند مدرک بین المللی IELTS (آکادمیک) و مدرک بین المللی تافل TOFEL. توجه داشته باشید که میبایست در آزمون IELTS حداقل نمره شما در مجموع ۶ از ۹ باشد و نمره هیچ یک از مهارت ها (خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن) کمتر از ۵ نباشد. آزمون TOFEL به دو صورت کاغذی (Paper Based) یا PBT و اینترنتی (Internet Based) یا IBT برگزار میشود، که در آزمون Paper Based یا PBT میبایست نمره ۵۵۰ از حداکثر نمره ۶۷۷ و در بخش نوشتاری کسب نمره ۴ از ۶ الزامی است و در حالت Internet Based یا IBT نیاز به کسب نمره ۷۹ از حداکثر نمره ۱۲۰ را دارید. مدارک دیگری که برای گرفتن پذیرش از دانشگاه ها مورد نیاز است عبارتند از:
  • ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده.
  •  ترجمه رسمی ریز نمرات دروس گذرانده شده.
  •  کپی صفحات گذرنامه معتبر.
  •  بسته به شرایط هر دانشگاه در صورت در خواست مدارک ذکر شده در وب سایت دانشگاه، آن مدارک را نیز اضافه می کنید.
زمان ثبت نام برای ترم های تحصیلی متفاوت است. برای ترم تحصیلی پائیز هر سال از ابتدای دسامبر تا اواسط ژانویه سال قبل میباشد و شروع ثبت نام برای ترم بهار هر سال از اول جون تا اول آگوست سال قبل از آن میباشد. طبق قوانین سوئد دانشجویان پذیرش شده خارج از اتحادیه اروپا میبایست دارای اجازه ورود یا همان ویزا به کشور سوئد باشند، بنابراین لازم است بعد از گرفتن پذیرش از دانشگاه های سوئد برای گرفتن ویزای دانشجوئی به اداره مهاجرت مراجعه کنید. مدارک لازم برای ارائه به اداره مهاجرت سوئد عبارتند از:
  •  کپی از صفحات پاسپورت
  •  دو قطعه عکس در سایز ۶×۴ که از روبرو گرفته شده باشدو قدیمی تر از ۶ ماه نباشند
  • نامه پذیرش دانشگاه سوئد
  •  نامه بانکی (طبق قوانین سوئد هر دانشجو میبایست برای هر ماه میزان ۷۳۰۰ کرون سوئد برای ۱۰ ماه از سال در حساب بانکی خود داشته باشد، نسبت به طول مدت تحصیل و همچنین در صورت داشتن همراه این میزان تغییر خواهد کرد. )
  •  فیش بانکی پرداخت شده برای تقاضای ویزا که در صورت عدم دریافت ویزا این مبلغ به شما مسترد نخواهد شد
  •  بیمه پزشکی فردی
یکی دیگر از راه های مهاجرت به سوئد، مهاجرت از طریق شغل میباشد. شهروندان کشورهای غیر اروپایی برای کار کردن در سوئد به ویزای کار یا همان work permit احتیاج دارند. مدارک و شرایط لازم برای دانشجویان مهمان در سوئد و شهروندان کشورهای غیر اروپایی یکسان است، تنها دانشجویان مهمان میبایست به دو نکته توجه داشته باشند:
  •  دانشجویان مهمان بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی یا ۳۰ واحد درسی میتوانند برای گرفتن ویزای کار اقدام کنند.
  •  دانشجویان باید توجه داشته باشند که در هنگام اقدام برای ویزای کار میبایست همچنان ویزای اقامت دانشجویی داشته باشند.
مدارک و شرایط مورد نیاز برای اقدام دانشجویان و افراد خارج از سوئد به شرح زیر است:
  •  داشتن پیشنهاد رسمی کار از یک کارفرما (شخص یا شرکت در سوئد).
  •  ارائه گواهی بانکی از حساب خود (نشانگر توان شما برای تامین هزینه های زندگی)
  •  میزان حقوق دریافتی حداقل ۱۳۰۰۰ کرون سوئد در ماه
  •  رونوشت صفحات گذرنامه معتبر
  •  دو قطعه عکس تمام رخ جدید در اندازه ۶×۴
از طرف دیگر کارفرما نیز میبایست شغل مورد نظر را به مدت ۱۰ روز در سوئد و اتحادیه اروپا از طریق رسانه های جمعی آگهی کند تا در صورت پیدا نشدن نیروی کار مناسب با آن، قادر به استخدام شما باشد. باید توجه داشته باشید که در صورتی که کارفرما مصمم به استخدام شما باشد عبور موفق از محدوده زمانی فوق کار دشواری نیست. کار فرما میبایست اداره مهاجرت را در استخدام شما قانع نماید، بنابراین قدم نخست و اصلی یافتن یک کارفرمای مناسب در سوئد میباشد. در صورت موافقت اداره مهاجرت با ویزای کار شما، به شما به مدت دو سال اقامت موقت کاری داده میشود و سپس در پایان دو سال به شرط داشتن شغل قبلی یا هر شغل دیگری که شرایط ذکر شده در قوانین ویزای کاری سوئد را داشته باشد، به مدت دو سال دیگر ویزای کاری شما قابل تمدید خواهد بود. در پایان چهار سال شما دارای حق اقدام برای اقامت دائمی سوئد هستید و در پایان سال پنجم میتوانید برای سیتیزن شیپ سوئدی اقدام نمائید
مقالات مرتبط