آیفون SE بدون قرعه‌کشی + بورسیه کامل آفرینش + ۳ کارگاه آنلاین رایگان
راهنمای تحصیل در قبرس

راهنمای تحصیل در قبرس

راهنمای تحصیل در قبرس

کشور قبرس،کشوری میان دو قاره‌ی اروپا و آسیا است. پایتخت این کشور نیکوزیا نام دارد، و جمعیت قبرس ۰۰۰‘۰۸۴‘۱ نفر است. اکثریت مردم این کشور پیرو مذهب ارتدکس یونانی هستند و به زبان‌های یونانی و ترکی تکلم می‌کنند. واحد پول این کشور یورو است و از مهمترین شهرهای آن می‌توان به لیماسول، لارانکا اشاره کرد. اگر به تحصیل در این کشور زیبا و کوچک علاقه‌مندید، با ما همراه باشید تا شرایط تحصیل در قبرس را بدانید.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

‌تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی

تحصیل‌ دوره‌ ابتدایی در کشور قبرس‌ از ۶ سالگی آغاز شده‌ و تحصیلات‌ به‌ دو مرحله‌ ۶ ساله‌ ابتدایی و دبیرستان‌ تقسیم‌ می‌شود. در بخش‌ ترک نشین‌ قبرس‌ که‌ قسمت‌ کوچکتر این‌ جزیره‌ را تشکیل‌ می‌دهد، گاه‌ دوره‌ تحصیل‌ پیش‌ از دانشگاه‌ ۱۱ سال‌ طول‌ می‌کشد.

‌تحصیلات‌ دانشگاهی

برای ورود به‌ دانشگاه‌ دولتی، امتحان‌ ورودی اختصاصی را دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند. دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی شرایط‌ آسان‌تری برای پذیرش‌ دانشجو دارند. تحصیل‌ در دانشگاه‌ها و کالج‌های این‌ کشور بر مبنای نظام‌ واحدی است‌ و در دوره‌ Master وPh.D. به‌ همراه‌ واحدهای تحصیلی، باید پایان‌ نامه‌ پژوهشی نیز ارایه‌ شود. وزارت‌ تحصیلات‌ عالیه‌ قبرس‌ توسط‌ شورای SEKAP (تاییدیه) و سازمان KYSATS کنترل‌ علمی مراکز علمی را انجام‌ می‌دهد و تاییدیه‌ صادر می‌کند. بخش‌ یونانی نشین‌ قبرس‌ تنها یک دانشگاه‌ و چند کالج‌ بزرگ‌ و چندین‌ کالج‌ کوچک دارد. بخش‌ ترک نشین‌ قبرس‌ از لحاظ‌ سطح‌ زندگی پایین‌تر است، اما با کمک‌های دولت‌ ترکیه‌ دانشگاه‌های خوبی تاسیس کرده‌است. دراین‌ بخش، دانشگاه‌ها از YÖK (وزارت‌ آموزش‌ عالی ترکیه) تاییدیه‌ دریافت‌ می‌کنند. زبان‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌های این‌ کشور (یونانی نشین‌ و ترک نشین) انگلیسی است‌ و تنها استثنا دانشگاه‌ قبرس‌ است‌ که‌ زبان‌ رسمی آن‌ یونانی است

دوره‌های تحصیلی

  • مدارک تحصیلی : Certificate بیانگر تحصیل‌ در دانشگاه‌ بعد از اتمام‌ دوره‌ دبیرستان‌ است‌ که‌ هدف‌ از آن‌ ارایه‌ آموزش‌های لازم‌ به‌ افراد برای حضور در جامعه‌ و انجام‌ کار است.
  • Diploma:شامل ۲ سال تحصیل بعداز اتمام دوره دبیرستان است .
  • Higher Diploma:شامل ۳ سال تحصیل بعد از اتمام دوره دبیرستان است .
  •  Bachelor: شامل ۴ سال‌ تحصیل‌ بعد از اتمام‌ دوره‌ دبیرستان‌ است.
  • Master:شامل‌ ۲ سال‌ تحصیل‌ بعد از دوره‌Bachelor است.
  • Ph.D:شامل‌ ۳ الی ۴ سال‌ تحصیل‌ بعد از اتمام‌ دوره Master است .

نحوه‌ ارزشیابی مدارک‌ تحصیلی قبرس شمالی با تاریخ شروع به تحصیل

  • مدارک Bachelor (لیسانس) صادره‌ از دانشگاه‌های معرفی شده، با حداقل ۴ سال‌ تحصیل‌ حضوری و تمام وقت به‌ شرط‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ ۱۲ ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی با معدل کتبی حداقل ۱۴ در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، در صورت تشخیص کمیسیون پس‌ از بررسی علمی که‌ شامل‌ آزمون‌ کتبی‌ است، “کارشناسی” ارزشیابی میشوند.
  • مدارک Master صادره‌ از دانشگاه‌های معرفی شده‌، با حداقل‌ دو‌ سال‌ تحصیل‌ حضوری و تمام وقت، به‌ شرط‌ دارا بودن‌ مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل ۱۵ و مرتبط بودن رشته تحصیلی مقاطع دیپلم ، کارشناسی و کارشناسی ارشد، در صورت تشخیص کمیسیون پس از بررسی علمی که شامل آزمون کتبی است، “کارشناسی ارشد” ارزشیابی می‌شوند.
  • مدارک .Ph.D صادره‌ از دانشگاه‌های معرفی شده‌، مشروط به انتشار حداقل یک مقاله کامل در نشریات معتبر علمی-پژوهشی، که دارای نمایه (Index) بین المللی باشد، قابل بررسی و ارزشیابی است. ضمنا رساله دکتری باید توسط شخص متقاضی (نه از طریق مترجم) نگاشته و ارایه شده باشد.
تبصره ۳-۱: مقاله باید دارای شرایط ذیل باشد:
  • در زمان تشکیل پرونده ارزشیابی به چاپ رسیده باشد (مقالات ارائه شده در کنفرانس ها ـ هرچند که نمایه بین المللی داشته باشندـ احصاء نمی شود). دانش آموخته مؤلف اصلی آن باشد .
  • موضوع آن هم راستا با رساله دکتری باشد. مقاله توسط حداقل دو عضو هیات علمی متخصص در رشته مربوط بررسی و تالیف آنها توسط متقاضی احراز خواهد شد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

دانشگاه‌های معتبر قبرس در قبرس شمالی هستند. قبرس جنوبی یک دانشگاه معتبر گروه یک به نام «دانشگاه قبرس» دارد. تحصیل در کلیه دانشگاههای قبرس شمالی به زبان انگلیسی است. تحصیل در کالج‌های قبرس جنوبی نیز به زبان یونانی و انگلیسی است. (EASTERN MEDITERANEAN UNIVERSITY EMU) در قبرس شمالی معتبرترین دانشگاه قبرس است. اعتبار مدارک این دانشگاه بین المللی و مورد تایید و ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

در «EMU» شهریه رشته‌های مهندسی سالیانه حدود ۸۰۰۰ دلار و سایر رشته‌ها حدود ۶۷۰۰ دلار است. با توجه به معدل دبیرستان، ۲۵ تا ۵۰ درصد کل شهریه دوره تحصیل بعنوان بورسیه (تخفیف) به دانشجویان تعلق می‌گیرد. کل شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد حدود ۹۰۰۰ دلار و کل شهریه دوره‌های دکترا نیز حدود ۱۲۰۰ دلار است؛ دانشجویان دوره دکترا چنانچه بنا به تشخیص استاد راهنمای خود توانائی‌های لازم را داشته باشند می‌توانند کمک استاد (ASSISTANT) شوند. در اینصورت دانشجو ماهیانه مبلغی بعنوان حقوق با توجه به ساعات کار در ماه دریافت می‌کند و از پرداخت تمام یا قسمتی از شهریه معاف خواهد بود. در قبرس دانشگاه رایگان وجود ندارد.

تعطیلات پایان سال تحصیلی

تعطیلات تابستان از اواخر خرداد ماه تا ابتدای مهر ماه است. آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهد؟ چنانچه دانشجو مایل باشد می‌تواند تعطیلات تابستان را نیز با پرداخت مختصر هزینه در خوابگاه اقامت داشته باشد. بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در قبرس دانشجویان در طول مدت تحصیل تحت پوشش بیمه هستند. هزینه بیمه درمانی در شهریه سالانه پیش‌بینی شده و دانشجویان هیچ‌گونه وجه اضافی بابت خدمات بیمه درمانی پرداخت نمی‌کنند.

اخذ ویزا برای والدین دانشجو

اولیا دانشجویان می‌توانند هر زمان که مایل باشند برای ملاقات دانشجو به قبرس مسافرت کنند. کشور قبرس شمالی نیاز به ویزا ندارد. مهم ویزا هنگام ورود والدین به قبرس شمالی در پاسپورت زده می‌شود، اما قبرس جنوبی نیاز به ویزا دارد که قبل از مسافرت باید از ایران برای اخذ ویزای قبرس جنوبی اقدام شود.

شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه

دانشجویان با کسب مجوز، می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

مدت و هزینه‌ی دوره‌‎های زبان آموزی قبرس

چنانچه دانشجویان دوره کارشناسی مدرک TOEFL با نمره ۵۵۰ و ACADEMIC IELTS با نمره ۶ به دانشگاه ارائه نماید، نیازی به گذراندن دوره زبان ندارد. در غیر اینصورت دانشجو پس از ثبت نام در دانشگاه در آزمون تعیین سطح زبان شرکت خواهد کرد. حسب نتیجه این آزمون ممکن است دانشجو ناگزیر باشد که یک ترم و یا دو ترم تحصیلی، قبل از شروع درس در دانشکده، مدرسه زبان دانشگاه را بگذارند. شهریه هر ترم زبان حدود ۳۵۰۰ دلار است. بورسیه مذکور در بند ۳ به شهریه زبان نیز تعلق می‌گیرد. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا چنانچه TOEFL با نمره ۵۳۰ و یا ACADEMIC IELTS با نمره ۶/۵ به دانشگاه ارائه دهند، نیازی به گذراندن دوره زبان ندارند در غیر اینصورت باید در آزمون تعیین سطح زبان شرکت نمایند و حسب نمره آزمون مذکور، حداقل یک واحد و حداکثر چهار واحد زبان و همزمان با واحدهای درسی در دانشگاه بگذرانند. شهریه هر واحد زبان در یک ترم حدود ۸۰۰ دلار است.

آب و هوای قبرس

آب و هوای قبرس معتدل مدیترانه‌ای است. درجه حرارت در زمستان معمولا بین صفر تا حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد و در تابستان حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. درجه حرارت در تابستان گاهی تا حدود ۴۰ درجه درجه نیز می‌رسد. مقدار رطوبت هوا در تابستان معمولا زیاد است.

محدودیت سنی برای تحصیل

برای پذیرش در دوره کارشناسی حداکثر سن ۳۰ سال است. ولی برای کارشناسی ارشد و دکترا محدودیت سنی وجود ندارد.

عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش

دانشجوی متاهل می‌تواند با همسر خود به قبرس عزیمت نماید. در طول مدت تحصیل دانشجو، همسر وی نیز با برگه تایید پلیس اجازه اقامت در قبرس را خواهد داشت.

آیا ویزای دانشجویی قبرس برای چند بار ورود و خروج است؟

به دلیل اخذ اقامت دانشجویی یک ساله برای دانشجویان محدودیت خاصی برای ورود و خروج و تعداد دفعات آن وجود ندارد.
مقالات مرتبط